Przejdź do treści
szkola1
szkola2
Przejdź do stopki

Zajęcia logopedyczne

Treść

Zajęcia  logopedyczne
realizowane w ramach Projektu "Szkoły z widokiem na przyszłość"

       Poprawa wymowy jest niezbędna, by skutecznie komunikować się z innymi. Zajęcia logopedyczne odbywają się w naszej szkole dzięki realizacji projektu "Szkoły z widokiem na przyszłość", a prowadzą je:
                       mgr Danuta Plata
                       mgr Anna Oświęcimska
                       mgr Edyta Romaszko
 

Nabór do zajęć logopedycznych dokonano w oparciu o opinie poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz badania przesiewowe. W ramach zajęć logopedycznych realizowano następujące cele:

1.     kształtowano prawidłową mowę poprzez korygowanie zaburzeń
w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,

2.     stymulowano opóźniony rozwój mowy,

3.     doskonalono wymowę już ukształtowaną,

4.     wdrażano do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,

5.     usprawniano technikę czytania i pisania,

6.     wdrażano dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz rozwijano twórczą aktywność słowną.

Zajęciami objęto łącznie 37 uczniów.

Dla Rodziców

ĆWICZENIA MOWY I JĘZYKA

Ćwiczenia buzi i języka wspomagające rozwój mowy dziecka:

  • Zsuń wargi w dzióbek, cmokaj.
  • Naśladuj mlaskanie.
  • Kląskaj, naśladując jak jedzie konik.
  • Zamknij buzię, nabieraj powietrza w policzki i rób balony.
  • Rób na zmianę szeroki uśmiech i wąski dzióbek.
  • Dmuchaj na świeczkę, watkę, piórko lub papierek.
  • Chuchaj.
  • Otwórz szeroko buzię, przy otwartej buzi licz górne zęby, podnosząc przy tym wysoko język.
  • Otwórz szeroko buzię, język podnoś do podniebienia i opuszczaj.
  • Wypychaj językiem – od środka – raz jeden, raz drugi policzek.
  • Rób balon na zmianę w prawym i lewym policzku.
  • Wyobraź sobie, że twój język jest pędzelkiem. „Maluj” czubkiem języka na podniebieniu różne wzory.

  • Otwórz buzię, wsuwaj i wysuwaj język.
  • Wyciągaj język na brodę.
  • Kieruj język do kącików ust – zrób z języka wahadełko.
  • Oblizuj usta dookoła, najpierw w prawo, potem w lewo.
  • Wsuwaj język między rozchylone zęby.
  • Wysuwaj długi i cienki język.
  • Otwórz buzię, na zmianę dotykaj językiem górnej i dolnej wargi.
  • Staraj się dotknąć językiem do nosa.

Wszystkie ćwiczenia wykonywać w wolnym tempie (najlepiej przed lustrem), każdy układ powtarzać kilkakrotnie.

Kiedy do logopedy?

 

Koniecznie udaj się z dzieckiem do logopedy, gdy dziecko:
  • nie gaworzy,
  • roczne nie wypowiada sylab,
  • podejrzewamy, że nie rozumie naszych poleceń,
  • 2-latek nie wypowiada prostych słów (mama, baba, tata, dada...),
  • 3-latek nie buduje zdań,
  • 4-latek formułuje jedynie zdania proste, równoważniki zdań, wypowiada zaledwie proste słowa, zniekształca wyrazy,
  • znacznie odstaje w rozwoju mowy od rówieśników, izoluje się, niechętnie bawi się z dziećmi, jest odrzucane przez grupę z powodu gorzej rozwijającej się mowy,
  • w wieku 4 lat nadal mówi niepłynnie, zacina sie, powtarza sylaby, nie może "wydusić z siebie słowa",
  • nawykowo oddycha buzią,
  • podczas mówienia wsuwa język między przednie zęby,
  • 4-latek nie wypowiada głosek k, g, l, ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz,
  • 5-latek nie wypowiada l (np. nadal zastępuje przez j)
    albo nie wypowiada r, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, k, g, ą, ę,
  • 6-latek nie wypowiada sz, ż, cz, dż,
  • gdy mamy wątpliwości, czy dziecko słyszy.



Ponadto, jeśli już u bardzo małego dziecka zaobserwujemy wolniejszy rozwój takich umiejętności jak siadanie, raczkowanie, gaworzenie, wymawianie pierwszych sylab, słów, to warto już wtedy zgłosić się do logopedy, by ocenił funkcjonowanie narządów mowy, poziom rozwoju narządów artykulacyjnych i ewentualnie zalecił odpowiednie ćwiczenia, które usprawnią narządy mowy i przyspieszą dojrzewanie tych części układu nerwowego, które odpowiadają za rozwój mowy. Może się bowiem okazać, choć oczywiście nie musi, że opóźnienie rozwoju ruchowego dziecka zapowiada opóźniony rozwój mowy.

 

 

163860