Przejdź do treści
szkola1
szkola2
Przejdź do stopki

Program "Al Schools & Academy"

Treść

2019/2020

Program  "Al Schools & Academy" rozpoczęty. Dla pierwszoklasistów odbywają się zajęcia na poziomie "Maluch". Dziś pierwsze zmagania z kodowaniem na macie. Uczniowie odkrywali kod postawionego pionka, ustawiali kubeczki według symetrii tworząc jesienne drzewo. Układali kolorystycznie kubki według podanego kodu na planszy. Z zapałem uczestniczyli w zajęciach. 

 

Za nami kolejne zajęcia z programowania. Najciekawszym elementem zajęć było spotkanie z robotem Photon. Dzieci dostały zadanie domowe - narysować robota i zaproponować dla niego imię.
Czekamy na ciekawe propozycje.


Sprawozdanie z realizacji projektu „AI Schools & Academy” w I półroczu roku szkolnego 2019/2020

             W miesiącu listopadzie, po przeprowadzonej rekrutacji, Szkoła Podstawowa nr 1 im. KaOSG w Ropie włączyła się w realizację projektu „AI Schools & Academy”, głównym organizatorem jest Synerise S.A. Program realizowany jest w celu upowszechnienia wiedzy o sztucznej inteligencji i jej zastosowaniach. Projekt oferuje uczniom zajęcia z programowania i uczenia maszynowego.

 

Celem projektu jest wzrost osiągnięć w zakresie rozumienia, analizowania, programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

Program realizowany jest na następujących poziomach:

  • Maluch - klasy 1 - 3 (10 h); 4 grupy – 37 uczniów,
  • Beniamin - klasy 4 - 6 (20 h); 1 grupa – 8 uczniów,
  • Master - klasy 7 - 8 (40 h); 1 grupa – 5 uczniów.

Uczniowie klas młodszych wzięli udział w zajęciach poziomu Maluch. Były one podzielone na moduły merytoryczne oraz moduły doświadczeń i eksperymentów. W ramach przeprowadzonych zajęć uczniowie nauczyli się podstaw programowania na papierze i macie do kodowania, poznali różnice pomiędzy pojęciem algorytmu, programowania i sztucznej inteligencji oraz dowiedzieli się co odróżnia człowieka od komputera. Zapoznali się również ze swoim inteligentnym kolegą Photonem. Nauczyli się go włączać, uruchamiać tablet, robota oraz aplikację Al Schools Maluch.  Grupowali elementy na podstawie cech wspólnych, uruchamiali odpowiednie aplikacje powiązane z robotem, a następnie szukali w otoczeniu przedmiotów, które powinien rozpoznać robot. Uczniowie chętnie podchodzą zarówno do kodowania, jak i do programowania i pracy z Photonem.

                                                                                    

Grupa Beniamin projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin, stosuje przy tym: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje z parametrami i bez parametrów, testuje poprawność programów dla różnych danych w programie Scratch 3. Uczniowie klas 4-6 dowiedzieli się, jak "uczy się" sztuczna inteligencja. Uczyli model rozpoznawania emocji, kolorów oraz przedmiotów na zdjęciach. Wytrenowane modele wykorzystywali przy pisaniu programów.

Grupa Master tworzy w wybranym języku programowania aplikacje na smartfony, wykorzystujące elementy sztucznej inteligencji (App Inventor, Python, nauczanie maszynowe).


Sprawozdanie z realizacji projektu „AI Schools & Academy” w II półroczu roku szkolnego 2019/2020

Projekt „AI Schools &Academy” realizowany był w celu upowszechnienia wiedzy o sztucznej inteligencji i jej zastosowaniach. Oferował uczniom zajęcia z programowania i uczenia maszynowego. Celem zajęć był wzrost osiągnięć w zakresie rozumienia, analizowania, programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.

Zajęcia odbywały się na następujących poziomach:

  • Maluch - klasy 1 - 3 (10 h); 4 grupy – 37 uczniów,
  • Beniamin - klasy 4 - 6 (20 h); 1 grupa – 8 uczniów,
  • Master - klasy 7 - 8 (40 h); 1 grupa – 5 uczniów.

W II okresie roku szkolnego 2019/2020 zajęcia grupy Maluch nie były realizowane w sposób regularny ze względu na pandemię, a od połowy marca do maja nastąpiła przerwa wynikająca z braku stacjonarnych zajęć edukacyjnych. W czerwcu zajęcia wznowiono w związku z powrotem młodszych dzieci do szkoły.

W ramach kontynuacji projektu uczniowie pracowali przede wszystkim z robotem Photon. Zapoznali się z zagadnieniami: jak uczy się sztuczna inteligencja oraz jak widzi nasz świat. Następnie tworzyli modele matematyczne i tor przeszkód dla robota, wykorzystując matę kodującą. Wzięli również udział w rysunkowym konkursie na imię dla robota. W czasie zajęć układali w logicznym porządku obrazki, teksty, polecenia, które później sprawdzali z użyciem Photona. Uczyli się także grupować elementy na podstawie cech wspólnych i tworzyć modele zachowań. Programowali proste sytuacje, wykorzystując program Baltie. Brali udział w Europejskim Dniu Bezpiecznego Internetu, rozwiązując zadania i układając kody. Uczyli się też orientacji w przestrzeni oraz układali dyktanda graficzne, trenując w ten sposób koncentrację i uwagę.  Realizacja projektu była okazją do nabycia nowych doświadczeń, rozwoju kreatywności, logicznego myślenia, umiejętności pracy w zespole i świetnej zabawy.

                                                                                  

Zajęcia grup Beniamin i Master do połowy marca odbywały się stacjonarnie, a pozostałe godziny – zdalnie. W ramach zajęć uczniowie klas V i VI w programie Scratch 3.0 tworzyli własne chatboty – baza wiedzy o sowach, rozpoznawanie emocji w wypowiedziach tekstowych - oraz grę „Papier, nożyce, kamień”. W swoich działaniach wykorzystali również MERGE CUBE. To sześcienna kostka z nadrukiem, która przy pomocy smartfona z systemem Android pozwala stworzyć rozszerzoną rzeczywistość. Za pośrednictwem tajemniczej kostki, możemy w dłoni "trzymać" różne elementy
czy modele: układ słoneczny, wulkan, serce, czaszkę, ... możliwości jest bardzo dużo.

Grupa Master zapoznała się z podstawowymi pojęciami języka programowania – Python, wykorzystując stronę internetową – Liga Niezwykłych Umysłów.

Uczniowie rozszerzyli swoją wiedzę na temat nauczania maszynowego w oparciu o materiały źródłowe:

Wzięli udział w:

  • webinarium – „Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w robotyce”,
  • webinarium – „Sztuczna inteligencja dla dzieci – dlaczego warto kodować?”
  • spotkaniu, w którym współtwórczyni programu –Data Scientist opowiedziała o pracy w świecie Sztucznej Inteligencji - o tym, czego i jak się uczyć oraz jaka wiedza przydaje się
     w praktyce,
  • kursie online dla uczniów o tematyce „Bezpieczeństwo w sieci”.
166416