Przejdź do treści
3
Przejdź do stopki

Wpływ soli na organizm

Treść

 

WPŁYW NADMIARU SOLI NA ORGANIZM CZŁOWIEKA

Na ostatnich lekcjach wychowania fizycznego poruszyliśmy bardzo ważny temat-nadmiaru soli w naszym organizmie, który jest przyczyną wielu poważnych chorób i zaburzeń.

Warto więc wiedzieć, że nasz organizm potrzebuje określonej ilości sodu do prawidłowego podtrzymania funkcji życiowych. Odpowiednie stężenie tego pierwiastka w komórkach wpływa m.in. na ilość płynów w organizmie, pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i sprawia, że nasze mięśnie i system nerwowy działają prawidłowo.

Jednym z najczęstszych sposobów dostarczenia go do organizmu jest spożycie soli kuchennej, bo około 40 procent jej zawartości to właśnie sód. We wszystkim trzeba mieć jednak umiar, a lekarze nie pozostawiają złudzeń – zbyt wysoki poziom sodu we krwi może powodować poważne choroby takie, jak nadciśnienie tętnicze, które nieleczone w konsekwencji prowadzi do zawału.

W związku z tym należy kontrolować i ograniczyć spożycie soli, jeśli poziom sodu w organizmie jest zbyt wysoki.

Oto niektóre niebezpieczne następstwa wysokiego spożycia soli:

Przede wszystkim do negatywnych skutków nadmiernego spożywania soli nalezą:

  • zatrzymanie wody w organizmie
  • nadciśnienie tętnicze czego efektem może być zwiększone ryzyko zachorowania na choroby sercowo – naczyniowe (zawał serca, udar mózgu)
  • osteoporoza – ze względu na fakt, że nadmiar soli przyczynia się do utraty wapnia
  • zaburzenia pracy nerek 
  • cukrzyca typu II  
  • otyłość
  • może prowadzić do nowotworów żołądka w związku z podrażnieniem śluzówki jelita, co sprzyja infekcjom wywołującym wrzody

Tak szerokie spektrum schorzeń wywoływanych przez zbyt duże wykorzystanie soli powinno dawać do myślenia. Istnieje szereg sposobów na to by wyregulować spożycie soli.

W jaki sposób można regulować spożycie soli

Oprócz zmniejszenia dawki soli przy przyprawianiu potraw, jej spożycie można zmniejszyć, zastępując ją świeżymi ziołami, które nadają potrawom słony smak, ale jednocześnie nie zawierają w sobie sodu (jak chociażby bazylia, majeranek, estragon czy pietruszka), stosując dietę opartą o warzywa i owoce, a także studiując etykiety produktów kupowanych w sklepie i wybierając te, które posiadają jak najmniejszą ilość sodu na 100 g. Dzięki tym dwóm ostatnim metodom, można w miarę precyzyjny sposób oszacować ile soli spożyło się w trakcie dnia i dokonać odpowiednich korekt na przyszłość. Warto ograniczyć także spożywanie gotowych potraw na mieście zastępując je domowymi obiadami.

Wiele osób zastanawia się czy sól jest zdrowa, najlepiej zmniejszyć jej spożycie do minimum co na pewno wpłynie korzystnie na nasz organizm.

Objawy świadczące o tym, że musisz zrezygnować z soli

1.Spuchnięte palce

Pierwszym objawem świadczącym o nadmiarze soli w organizmie są spuchnięte palce spowodowane zatrzymywaniem się wody w organizmie. Organizm w ten sposób utrzymuje równowagę płynów i elektrolitów. Zbyt duża ilość soli wyzwala uwalnianie się hormonów, które w rezultacie powodują zatrzymywanie się wody w organizmie.

2. Suchość w ustach

Zbyt duża ilość soli w diecie może powodować suchość w ustach oraz nieustanne odczuwanie pragnienia. Dzieje się tak, ponieważ stężenie sodu sprawia, że organizm potrzebuje więcej wody. Nadmiar soli wpływa także na wysuszenie błon śluzowych znajdujących się w jamie ustnej.

3. Bóle głowy

Dorośli, którzy spożywali 3500 mg sodu dziennie, trzykrotnie częściej skarżyli się na bóle głowy niż osoby spożywające 1500 mg. Istnieje także silny związek pomiędzy wysokim ciśnieniem krwi a bólem głowy spowodowanym odwodnieniem. Ból najczęściej pojawia się w tylnej części głowy.

4. Nadmierne oddawanie moczu

Picie zbyt dużej ilości wody nie jest jedyną przyczyną, która powoduje nieustanną chęć oddawania moczu. Nadmiar soli w diecie może mieć taki sam skutek. Dzieje się tak, ponieważ nerki muszą jeszcze mocniej pracować, by usunąć z organizmu jej nadmiar. W rezultacie uczucie parcia na pęcherz pojawia się bardzo często.

5. Problemy z koncentracją

Odwodnienie organizmu może powodować problemy z koncentracją. Potwierdziły to badania przeprowadzone na grupie kobiet. Ich zdolności poznawcze, pamięć i jasność umysłu wypadły w wynikach zdecydowanie gorzej w porównaniu do respondentek, u których poziom nawodnienia był odpowiedni.

Możemy to naprawić.

Nadmiar soli w organizmie można łatwo zniwelować. Wystarczy pić ok. dwóch litrów wody dziennie. W ten sposób zbyt duża ilość soli zostanie wypłukana z organizmu.

 

5948