Przejdź do treści
3
Przejdź do stopki

Stres

Treść

 STRES-PRZYJACIEL CZY WRÓG?

 

Edukacja prozdrowotna to nie tylko dbałość o zdrowie fizyczne i racjonalne odżywianie, ale również troska o psychiczny aspekt zdrowia i emocje człowieka. Taki właśnie cel miały warsztaty przeprowadzone w klasach IV-VI. Tematem przewodnim był stres, jego objawy oraz sposoby radzenia sobie z nim. Sądzimy, iż tematyka zajęć przypadła uczniom do gustu, gdyż dzisiejsze czasy sprzyjają negatywnym emocjom a życie pełne jest stresujących sytuacji, z którymi musimy sobie radzić.

 

CO TO JEST STRES?

  1. Stres to sytuacja zagrożenia powodująca wystąpienie reakcji obronnej w postaci przyjęcia postawy do obrony, podjęcia walki lub ucieczki przed zagrożeniem. To tak zwany „syndrom lać czy wiać”. Jeśli coś nam zagraża, nasze ciało nieświadomie i często niezależnie od naszej woli reaguje i przygotowuje się albo do walki albo do ucieczki. (Stres jako reakcja).
  2. Stres wywołuje każda zmiana w otoczeniu fizycznym i środowisku społecznym człowieka, wymagająca jego reakcji i adaptacji do zmieniających się warunków. Nieważne czy w naszym życiu i otoczeniu zmienia się coś na lepsze czy na gorsze, ważne, że się zmienia, więc musimy poświęcić nieco energii na dostosowanie się do tej zmiany. (Stres jako bodziec).
  3. Stres to dynamiczna reakcja adaptacyjna. To też reakcja biologiczna, u podłoża której stoją mechanizmy fizjologiczne. Wynika ona z różnicy pomiędzy naszymi możliwościami a wymogami sytuacji. Aby przywrócić stan równowagi organizmu jesteśmy zmuszeni do podjęcia zachowań zaradczych. Stres mobilizuje nas, by podjąć działania, które pozwolą na poradzenie sobie z problemem i przywrócą stan równowagi i spokoju. (Stres jako reakcja).

Najprostsza i często intuicyjna definicja stresu jest następująca: „Stres to nieprzyjemne napięcie, uczucie dyskomfortu psychicznego i fizycznego”.

Efektywność naszych codziennych działań w dużej mierze zależy nie tyle od samego występowania, ile od poziomu stresu, któremu jesteśmy poddani. Oznacza to, że w przypadku zbyt niskiego pobudzenia (niskiego poziomu stresu) efektywność naszych działań jest niska i odczuwamy wtedy brak motywacji do działania. Również zbyt wysokie pobudzenie (silny lub długotrwały stres) wpływa niekorzystnie na efekty naszego działania.

Najważniejsze jest, aby uświadomić sobie trzy rzeczy:

·         STRES JEST NORMALNĄ REAKCJĄ ZWIAZANĄ Z NASZYM FUNKCJONOWANIEM W ŚWIECIE I ŻYCIU.

·         STRES MOBILIZUJE NASZ ORGANIZM DO DZIAŁANIA. W POCZĄTKOWEJ FAZIE STRESU FUNKCJONUJEMY LEPIEJ I EFEKTYWNIEJ.

·         STRESU NIE NALEŻY SIĘ BAĆ ANI ZAPRZECZAĆ JEGO ISTNIENIU. NALEŻY NAUCZYĆ SIĘ Z NIM RADZIĆ.

 

A teraz trochę humoru:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JAK ZWALCZYć STRES

Każdy z nas odczuwa stres  z innych powodów oraz inaczej reaguje na stres, dlatego też nie ma uniwersalnej metody na walkę ze stresem, która byłaby skuteczna dla wszystkich. Poniżej prezentujemy najbardziej popularne techniki redukujące nadmierny stres:

·         Ćwiczenia. Regularna aktywność fizyczna jest jedną z najskuteczniejszych metod pokonywania stresu. Podczas ruchu napięte mięśnie rozluźniają się i poprawia się krążenie. Organizm dotlenia się. Ćwiczenia poprawiają ogólne samopoczucie i pozwalają na nabranie dystansu do codziennych problemów.

·         Hobby. Badania pokazują, że ludzie oddający się w wolnym czasie swojemu hobby zdecydowanie rzadziej cierpią z powodu problemów związanych ze stresem. Oddając się ulubionym zajęciom, zapominamy chwilowo o problemach i dajemy organizmowi czas na regenerację sił przed powrotem na pole walki.

·         Techniki umysłowe. Metody umysłowe polegają na celowym relaksowaniu umysłu. Do technik umysłowych zalicza się takie metody jak medytacja, hipnoza czy techniki wizualizacyjne.

·         Relaks ciała. Niektórzy zaliczają te metody do ćwiczeń, My wyodrębniamy je, ponieważ relaks osiągany przy ich pomocy uzyskiwany jest na innej zasadzie. Cielesne techniki relaksacyjne to na przykład techniki oddechowe, podczas których kontrolując wdechy i wydechy, obniżamy poziom napięcia związanego ze stresem. Innym przykładem są tu metody zaczerpnięte z dalekiego wschodu, takie jak joga lub tai chi.

·         Rozmowa. To chyba najprostsza metoda walki ze stresem. Niektórym ludziom wystarczy, że opowiedzą komuś o swoich zmartwieniach i od razu czują się lepiej. Jeżeli Twoje problemy nie nadają się do opowiedzenia, możesz spróbować spisać je na kartce. Tę metodę zalecają niektórzy psychologowie, ponieważ okazuje się, że zmartwienia przelane na papier dają się łatwiej kontrolować, dzięki czemu poziom stresu znacznie się obniża.

 

Powyżej opisane techniki mają na celu zwalczanie stresu. Warto się jednak zastanowić, czy zamiast zwalczać stres, nie dałoby się wyeliminować jego przyczyn.

 

5949